『電氣おじさん』の楽しいブログ

電気に関すること、精神疾患(統合失調症)を患っているのでその経験談と生きかたについてのブログにしていこうかと思います。

5/24 世界統合失調症デー:統合失調症ってなあに? 5/24 World Schizophrenia Day: What is schizophrenia?

こんばんは!

『電氣おじさん』です(^_^)

 

今日は「世界統合失調症デー」だよ。知ってた?

この日を通して、みんなに統合失調症について知ってほしいんだ。

統合失調症を持っているぼくたちがどんなふうに感じているのか、どうやってみんなが助けてくれるかを話したいと思うんだ。

 

統合失調症って?

統合失調症は、ぼくたちの考え方や感じ方、行動に影響を与える病気なんだ。ときどき、見えないものが見えたり、聞こえない声が聞こえたりすることがあるんだ。でも、それがぼくたちの全部じゃないよ。ぼくたちもみんなと同じように、笑ったり、泣いたり、楽しいことをしたりするんだ。

 

自分をしばる鎖をきりはなそう

統合失調症を持っているぼくたちが困ることのひとつは、みんなにわかってもらえないことや、誤解されることなんだ。でも、みんなのやさしさがその鎖を切りはなしてくれるんだよ。

 

知ることからはじめよう:統合失調症について知ることが大切だよ。ぼくたちがどんなふうに感じるのか、どんな助けが必要なのかを学んでね。

 

話を聞いてみよう:ぼくたちの話を聞いてくれるだけで、とても助かるんだ。どう感じているのか、どんなことが起きているのかをわかろうとしてくれると、うれしいよ。

 

やさしさをわすれないで:小さなやさしさや応援の言葉が、とても大きな力になるんだ。日常の中でのちょっとしたやさしさが、ぼくたちの心をあたたかくしてくれるよ。

 

笑顔をとりもどすために

統合失調症を持っているぼくたちが笑顔をとりもどすためには、みんなのやさしさと理解がとても大事なんだ。差別や誤解をなくして、あたたかい気持ちで接してくれると、ぼくたちは安心して過ごすことができるんだ。

 

この「世界統合失調症デー」をきっかけに、みんなが統合失調症について少しでも知ってくれて、やさしさを実践してくれるとうれしいな。みんなで、笑顔がいっぱいの社会をつくっていこうね。

 

みんなの応援と理解に感謝します。いっしょに明るい未来をめざそうね!

『電氣おじさん』でしたm(_ _)m

 

Good evening!

This is “Uncle Denki”(^_^)

 


Today is World Schizophrenia Day. Did you know that?

I want everyone to know about schizophrenia through this day.

I would like to talk about how we feel and how we can help others with schizophrenia.

 


What is schizophrenia?

Schizophrenia is a disease that affects the way we think, feel, and act. Sometimes we see things we can't see or hear voices we can't hear. But that's not all of us. We laugh, cry, and have fun just like everyone else.

 


Let's cut the chains that hold us back.

One of the things that bothers us with schizophrenia is that people don't understand us or misunderstand us. But the kindness of others can help break the chains.

 


Start with knowing: It is important to know about schizophrenia. Learn how we feel and what kind of help we need.

 


Listen to us: It is very helpful if you just listen to what we have to say. We appreciate it when you try to understand how we feel and what is going on.

 


Don't forget to be kind: A small act of kindness or a word of support can go a long way. A little kindness in our daily life can warm our hearts.

 


To bring back smiles

In order for people with schizophrenia to smile again, it is very important to have kindness and understanding from everyone. When people treat us with warmth and without discrimination and misunderstanding, we can spend our time with peace of mind.

 


I hope that World Schizophrenia Day will be an opportunity for everyone to learn a little more about schizophrenia and practice kindness. Let's create a society full of smiles together.

 


Thank you for your support and understanding. Let's aim for a bright future together!

This is “Uncle Denki” m(_ _ _)m